Hasznos linkek: (Ha van linked, küld el)
Az amerikai futball legfontosabb szabályai
Alapok
A játék résztvevői: Az amerikai futballt a pályán lévő két, tizenegy tagú csapat játssza, de a játék sajátosságából adódóan, az edzői stábbal együtt általában 40-70 fő alkot egy csapatot.
A játék célja: Területet nyerni és ennek révén több pontot szerezni, mint az ellenfél. A pontszerzési lehetőségek lentebb olvashatók.
Játéktér: A hivatalos amerikai futball pályaméret 360 x 160 láb (1 láb = 30,5 cm és 3 láb = 1 yard és 1 yard = 0,941 méter). Magyarországon – Európához hasonlóan – általában normál labdarúgópályákon folyik a mérkőzés, így a pálya hossza megegyezik a labdarúgópálya hosszával (90-120 méter közötti), a szélessége viszont megegyezik az eredeti amerikai focipálya méretével (mert az keskenyebb mint a labdarúgópálya). 5 yardonként egyenes vonalak keresztezik a pályát, ami a labda pontos elhelyezéséhez szükséges. A célterület (EndZone) a játéktér részét képezi és a gólvonal mögött 10 yard mély.
Játékidő: A mérkőzés 2 félidőből, a félidők 2-2 negyedből állnak. A magyar bajnokságban a negyedek hossza 4*12 perc. (A játékidő mérése leginkább a futóórás és tiszta játékidő keverékeként érthető meg). Az első és második, valamint a harmadik és negyedik negyedek között a csapatok térfelet cserélnek, de a játék onnan folytatódik, ahol az előző negyedben befejeződött. A két félidő között 20-30 perces szünet van.
Az óra megállítása: Ez több esetben lehetséges.
Labda játékba hozatalára rendelkezésre álló idő: A támadó csapatnak 25 másodperce van a támadás indítására azután, ha a bíró játékra késznek nyilvánítja a labdát. Amennyiben a támadó csapat az adott időn belül nem kezdi meg a támadását, büntetést kap (Delay of Game – 5 yard büntetés).
Játék menete:
Kickoff – kezdőrúgás: Mindegyik félidő kezdőrúgással indul. A kezdőrúgást a rúgó csapat 35 yardos vonaláról kell elvégezni. A kezdőrúgást (kickoff) követően az elkapó csapat futó embere (kick-returner) az elkapott labdával visszafut ameddig tud (elérhet TD-t is!). Ahol a rúgó csapatnak sikerült megállítania a labdavivőt, attól a ponttól kezdi a támadást az elkapó-csapat.
Kezdőrúgást végez TD és FG után is a pontot elérő csapat.
Játék: A támadó-csapatnak (Offense) maximum 4 kísérletből (Down), minimum 10 yardot előre vinnie a labdát. Ha sikerül legalább 10 yardot előre vinni a labdát, újabb 4 kísérlete van a támadóknak újabb, minimum 10 yard megtételére attól a ponttól, ameddig az előző játékban (Play) sikerült elvinniük a labdát. A támadók a kísérleteket addig folytathatják, amíg
Ha az előzőek valamelyike bekövetkezik, akkor az ellenfélhez kerül a labdabirtoklás joga. Fontos megjegyezni, hogy a pályán lévő két csapatból egyidejűleg az egyik mindig támad (Offense) a másik mindig védekezik (Defense) és fordítva.
Pontszerzési lehetőségek
Touchdown (TD) (6 pont): A touchdown az amerikai futball gólja. Akkor van TD, ha
TD-t elérhet a védekező- és a támadó-csapat is. A védekező-csapat labdaszerzés után közvetlenül, a támadó-csapat pedig egy akciósorozat végén (lehet passz, vagy futás eredménye is) érhet el TD-t.
Field Goal (FG) – mezőnygól (3 pont): FG-t csak a támadó-csapat szerezhet. FG kísérletre általában akkor kerül sor, ha a támadó-csapat három kísérletből nem tudta megtenni a szükséges 10 yardot és negyedik kísérletre a kapura lövést választja. A FG akkor sikeres, ha a labda az U alakú kapu szárai közt megy be az U keresztléce fölött. A FG kísérlethez a támadók általában a speciális egységet (Special Team) vetik be, ahol pályára lép a Long Snapper (LS), a Holder (H) és a Kicker (K).
Safety (2 pont): Safety-t általában a védekező-csapat ér el akkor, ha az ellenfél labdát birtokló játékosát saját csapatának célterületén tudják szerelni. A safety a támadási jog átadásával is jár is jár.
Extra point (PAT) – extra pont : Extra pont megszerzésére TD elérése után van lehetősége a támadó-csapatnak. A labda minden esetben a védekező-csapat 3 yardos vonaláról indul.
Kétféle lehetőség közül lehet választani:
Rúgás (1 pont): A támadó csapat a mezőnygól (FG) kísérlettel megegyező megoldást választ. Ez az általános választás.
Two Point Attempt - két pontos kísérlet (2 pont): A támadó csapat futó- vagy passzjátékkal akarja újra átvinni a labdát az ellenfél gólvonalán, azaz gyakorlatilag újra TD-t akar elérni csak 2 pontért. Általában szoros eredmény esetén alkalmazzák, ha ezzel tud kiegyenlíteni, vagy vezetést szerezni a támadó csapat.
Fontosabb kifejezések a játék során
Kickoff – Kezdőrúgás: Kezdőrúgásra kerül sor a két félidő elején, valamint TD vagy FG után. A kezdőrúgást a rúgócsapat 35 yardos vonaláról kell elvégezni.
Kickoff return: Az a játék, amikor a kezdőrúgás során elrúgott labdát az elkapó-csapat megpróbálja a lehető legmesszebb visszavinni.
Punt – labda elrúgása: Puntra általában akkor kerül rá sor, ha három kísérlet után, nincs esély a First Down-ra vagy a Field Goal-ra, és a támadó-csapat a labda elrúgásával átadja a támadás jogát az ellenfélnek. A játék során a támadó-csapat rúgója a lehető legmesszebb próbálja rúgni a labdát, úgy hogy az lehetőleg ne kerüljön az elkapó-csapat célterületére.
Punt return – punt visszahordás: Az a játék, amikor Punt során elrúgott labdát, az elkapó csapat megpróbálja a lehető legmesszebb visszavinni.
Touchback: Touchback-re csak speciális esetekben kerül sor. Touchbackről beszélünk ha
Touchback után a Drive a 20 yard-os vonalról indul.
Play - akció: A Play során tesz kísérletet a támadócsapat arra, hogy előrevigye a labdát és területet nyerjen.
Drive - akciósorozat: A Drive Play-ek sorozata. Egy Drive a támadó-csapat első kísérletétől addig tart, amíg a támadók birtokolják a labdát. Amikor a másik csapat támadhat, új Drive-ról beszélünk.
First Down – első kísérlet: Minden Drive First Down-nal kezdődik. First Down-ról beszélünk, ha a támadócsapatnak sikerült legalább 10 yardot előre haladnia. (Természetesen az előrehaladás lehet több is.) A First Down jelzi, hogy a támadó-csapat újabb 4 kísérletre kap lehetőséget, újabb, minimum 10 yard megtételére. A First Down onnan indul, ahol az előző play-ben a labda játékon kívülre került.
Passing play - passzjáték: Passzjátékról beszélünk, ha az irányító a labda indulási helye mögül, előre dobja a labdát valamelyik elkapásra jogosult játékosnak. Ha az irányító a labdával már átlépte a labda indításának képzeletbeli vonalát, szabályosan már nem passzolhat előre. Minden Play során maximum egy alkalommal lehet előre dobni a labdát.
Rushing play - futójáték: Futójátékról beszélünk, ha az irányító nem előre dobja a labdát, hanem valamelyik futó kezébe adja, és a futójátékos a földön próbál meg területet nyerni. Futójátékról beszélünk akkor is, ha szabályos passz után az elkapó birtokba vette a labdát és futni kezd vele.
Tackle - szerelés: A védő(k) által szabályosan végrehajtott szerelés, a labdát birtokló támadójátékos megállításával. A Tackle során a támadójátékos vagy elhagyja a pályát, vagy a földre kerül. Tackle-t csak a labdát birtokló játékoson lehet végrehajtani.
Sack - bezsákolás: Sack akkor következik be mikor az Irányítót (Quaterback) a védő(k) szabályos tackle-lel a labda indulási pontja mögött szerelik. A Sack a Tackle speciális formája, csak az irányítót lehet sack-kelni.
Block – blokkolás: Blokkolni mind a védő- mind a támadójátékosok blokkolhatnak. A támadócsapat részéről a blokkolás célja, hogy a védők ne érjék el a labdát birtokló játékos(oka)t, a védőcsapat részéről a blokkolás célja, hogy a támadócsapat játékosai ne tudják megvédeni a labdát birtokló játékost.
Fumble – labda elejtése: Fumble akkor történik, ha a labdát birtokló játékos futójáték során elejti a labdát. Alapfeltétel, hogy futójáték legyen és a játékos birtokolja a labdát. Nem beszélünk Fumble-ről, ha passzjáték esetén az elkapó csak megérinti a labdát, de nem tudja birtokba venni azt. A Fumble történhet védői ráhatásra, vagy egyszerű technikai hibából kifolyólag. Az így "szabaddá” váló labdát bármelyik csapat megszerezheti (a labdát elvesztő csapat is) és folytathatja az akciót.
Interception (INT) - passzlefülelése: INT csak passzjáték esetén lehetséges. INT-ről beszélünk, ha az irányító által előre eldobott labdát valamelyik védőjátékos kapja el. Következmény a támadás jogának felcserélődése, vagy ha a labdát megszerző védő eljut a célterületig TD a védekező-csapat javára.
Timeout – időkérés: Mindkét csapatnak félidőnként 3-3 időkérésre van módja. Az időkérés alatt a játékidő áll. Az 1. félidőben fel nem használt időkérés nem vihető át a 2. félidőre.
Szabálytalanságok és a büntetések
A pályán lévő bírók bármelyike, ha szabálytalanságot lát, akkor eldobja a sárga zászlót (flag). Az alábbiakban néhány nagyon fontos szabálytalanságot, és az alkalmazott büntetés mértékét ismertetjük. Fontos! A büntetés minden esetben területvesztéssel jár, kivéve, ha a szabálytalanságot elszenvedő csapat lemond a büntetés végrehajtásáról.
False start: A támadó-csapatból valaki(k) a labda megindulása előtt bemozdul(nak). Büntetés: 5 yard.
Offside: A védekező-csapatból valaki(k) a labda megindulása előtt bemozdul(nak). Büntetés: 5 yard.
Offensive holding: Egy Play során a támadó-csapatból valaki(k) visszahúzza a védekező-csapat játékosát. Büntetés: 10 yard.
Defensive holding: Egy Play során a védekező-csapatból valaki(k) visszahúzza a támadó-csapat olyan játékosát, aki nem birtokolja a labdát. Büntetés 10 yard.
Offensive Pass Interference: Passzjáték esetén a támadó-csapat elkapó játékosa szabálytalanul akadályozza a védőjátékost a labda megszerzésében, vagy szabálytalanul teremt magának lehetőséget a labda elkapásához (pl.: ellöki a védőjátékost, vagy lefogja a karját). Büntetés: 15 yard.
Defensive Pass Interferenc: Passzjáték esetén a védekező-csapat játékosa szabálytalanul akadályozza a támadójátékost a labda megszerzésében, vagy szabálytalanul teremt magának lehetőséget a labda elkapásához (pl.: ellőki a támadójátékost, vagy lefogja a karját). Büntetés: 15 yard.
Block int he back: Ha valamelyik játékos hátilról löki meg az ellenfél olyan játékosát, aki nem birtokolja a labdát és nem szándékosan fordított hátat. Büntetés: 10 yard.
Running into / Roughing the Passer, Kicker: A passz vagy rúgás utáni szándékos támadása a passzolónak vagy rúgónak. Büntetés: 15 yard.
Facemask: Az ellenfél arcmaszkjába való kapaszkodás. Büntetés: 15 yard.
Delay of Game: Ha a támadó csapatnak nem sikerül elindítania a támadást a megadott támadó idő alatt. Büntetés: 5 yard.